vrijdag 11 juni 2010

The Passion Of The Christ

Posted on 12/4/2009 at lexcoaster.blog2blog.nl

http://www.moviemeter.nl/film/6964

The Passion Of The Christ.

In deze film wordt de nadruk teveel gelegd op het lijden van Christus. Het menselijk drama wat in de film verweven wordt valt in het niets bij het nadrukkelijke en overdreven geweld. Jammer. Camerawerk, belichting, de sets, het acteerwerk en de muziek zijn allemaal uitstekend, evenals het feit dat men de taal spreekt die men daar toendertijd sprak (Arameens). Helaas wordt de nadruk gelegd op de verkeerde dingen. En daarbij vind ik dat het verhaal van jezus niet eindigt bij zijn sterven, maar pas na zijn wederopstanding (volgens de bijbel dan). Het verhaal is naar mijn inzien dus incompleet en daarbij wordt het geweld veel te veel overdreven, tot op het punt dat de film bijna onkijkbaar wordt.

Ook het mensenlijk drama achter de man Jezus en zijn volgelingen wordt niet genoeg uitgelicht. Via flashbacks verteld men het verhaal achter de man, een verhaal wat in feite een stuk boeiender is om te verfilmen dan zijn laatste twaalf uur.Niet het hele Christus verhaal moet verfilmd worden (dat is al zovaak gebeurd) maar de aanloop naar zijn arrestatie en en zijn wederopstanding zouden het verhaal van de film completer maken, dan alleen louter zijn laatste twaalf uur en het overdreven lijden van hem. Zoals ik al zei, de nadruk ligt in deze film op de verkeerde dingen.

Nou ben ik niet bepaald een religieus persoon, verfilmingen van profeten vind ik wel interessante discussiestof. Helaas bied deze film niet veel boeiends om over na te denken, tenzij je een kerkelijke sado masochist bent. Braveheart vond ik een geweldige film en Apocalypto schijnt erg spannend te zijn, maar hier maakte Mel Gibson een paar regie fouten. Vind ik dan, hijzelf schijnt uitermate tevreden met het eindresultaat te zijn. Gibson schijnt hier een boodschap van liefde in te zien, hij vind dat Jezus voor ons allemaal geleden heeft en dat het tijd is voor meer vergiffenis en vrede in de wereld. Ik ben het daar wel mee eens, al is deze film niet de manier om een boodschap van liefde te tonen. 2,5* uit 5*.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten