vrijdag 11 juni 2010

Hup Duinrell Hup!!!

Posted on 3/3/2009 at lexcoaster.blog2blog.nl

Ik zei in het begin dat ik het hier vooral over pretparken zou hebben, en soms ook over andere dingen. Gezien ik dagelijks op pretparkfora zit, heb ik het hier over vanalles gehouden, behalve pretparken! Laat ik het nu maar es doen dan.

Duinrell. Een pretpark wat al een tijd lang een grote attractie nodig had. En die krijgt het nu. Eindelijk, want de attractie had er al moeten staan in 2006. Nu, drie jaar later, komt hij er eindelijk. Opening voorjaar 2009. Maar wat was het 'delay'? Omwoners waren bang dat de achtbaan geluidsoverlast zou veroorzaken, en dat de stroom aan mensen die jaarlijks naar het park gaan zou vergroten en zodoende ook de overlast...

Op google maps is duidelijk te zien dat er een redelijk grote afstand is tussen de achtbaan en de bewoonde wereld. Er zit ook een heel stuk bebossing en camping tussen, en ik denk dat 'bewoners' van die camping meer geluid produceren dan een achtbaan wat ver buiten het zicht en gehoorafstand is. En denk maar aan het feit dat achtbanen zó gemaakt kunnen worden dat geluid wordt gereduceerd door zand in de track te storten (Formule X in Drievliet, Black Mamba in Phantasialand), en gezien het feit dat Wassenaren hier enorm bang zijn wat betreft geluidsoverlast, men heus wel maatregelen zal nemen. (Dit is een aanname, maar daar mag ik wel van uit gaan). Daarnaast staat de baan in het bos, en die bomen zorgen voor een mooie geluidsdemper.

Het enige overlast wat ik me kan voorstellen zijn het grote aantal mensen dat door Wassenaar rijd om naar Duinrell te gaan. Ik denk niet dat dat aantal ineens snel stijgt door de komst van deze baan ofzo, maar ik kan me wel voorstellen dat je daar als dorpsbewoner bang voor bent. Immers is een file door je straat (wat nu jaarlijks het geval is) natuurlijk wel irritant. Dáár kan men in samenwerking met het park oplossingen voor bedenken, zoals een parkeerplaats net buiten Wassenaar, en dan pendelbussen naar het park laten rijden. Maar van echte samenwerking tussen Wassenaren en het park is tot nu toe geen sprake geweest, met als gevolg de jarenlange uitstel van deze baan. Ik kan met gerustheid zeggen dat het met geluidsoverlast van die achtbaan wel zal meevallen, en die camping zal er ook niet direct drukker op worden. Hoewel 45 decibel (de maximum standaard aldaar) niet zo veel is, zal de achtbaan niet meer produceren. De afstand, de bomen als geluidsmuur en de geluiddempende maatregelen zullen er wel voor zorgen dat de baan geen 45 decibel haalt. (Overgens produceert een gemiddelde conversatie meer geluid.) Maarja, als men in een dure villapark woont, wil je natuurlijk niet wennen aan de geluidshoeveelheid van een gemiddelde woonwijk...

Al met al denk ik niet dat Duinrell hier zich zorgen over moet maken, de baan is nu al in aanbouw en de kans is klein dat dat nu nog wordt gestopt. Die achtbaan komt er nu dus gewoon en uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen qua geluidsoverlast. Ik ben natuurlijk niet helderziend, maar ik heb wel een goed idee van de pretpark industrie en de moderne technische mogelijkheden die komen kijken bij de bouw van een achtbaan. Zodoende mijn voorspelling: Wassenaren, het zal heus wel meevallen!

Voor de geïnteresseerden wat info over de baan: de fabrikant is het duitse Gerstlauer, de baan is van het type 'Eurofighter'. De maximale hoogte is 22 m hoog, hij is 361 m lang en hij gaat 70 km/u. De baan kent 3 inversies en heeft een verticale lifthill, én een first drop van maarliefst 97 graden (meer dan verticaal dus). Qua lay-out identiek aan Rage in Adventure Island, Engeland. Voor wie daar niet mee bekend is, Typhoon in Bobbejaanland (België) is een soortgelijke baan. De naam van deze 'Eurofighter' stond bekend als 'Rick's Delight', maar dat is slechts z'n projectnaam. Een officiele naam is nog niet gegeven.

Officieel persbericht:

http://www.rides.nl/nieuws/bericht/planning-opening-nieuwe-achtbaan-duinrell-medio-mei/1871#unread

Klachten:

http://www.rides.nl/nieuws/bericht/wassenaar-legt-duinrell-aan-banden/1877#unread

Een link naar het park:

www.duinrell.nl

En een link naar de baan:

http://rcdb.com/id3936.htm

Edit: 5/14/2009 was de opening van Falcon. Een zeer stevige, kort maar krachtige Gerstlauer baan is Duinrell nu rijker. Leuk voor jong en oud, met een prachtige en sfeervolle ligging. En, niet onbelangrijk voor de omwonenden: doodstil! De inzittenden schreeuwen nog harder dan wat de achtbaan aan geluid maakt. Pracht toevoeging voor het park!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten