vrijdag 11 juni 2010

3 filmreviews

Posted on 19/4/2009 at lexcoaster.blog2blog.nl

Allereerst: World trade Center. Op dramatisch vlak is de film helaas te patriottistisch, en dat van een filmmaker die normaliter een erg kritische blik op z'n land heeft. Als hij hier een neutrale blik had gegeven was dat ook gewoon goed geweest, maar het wordt zelfs patriottistisch en tja, dat doet de film niet veel goed. Sterker nog, het overdramatiseren nekt de film waardoor hij aan kracht verliest. Stone had hier zijn bekende kritische blik op Amerika moeten aanhouden. Hoewel hem dat dan in zijn eigen land waarschijnlijk kritiek zal hebben geleverd, was de film zo een stuk sterker geweest. Nu is het helaas een drama volgens het bekende Hollywood formule. Ook is het jammer dat we niet al te veel zien van wat er werkelijk gebeurde die dag, maar volgen we vooral de twee hoofdpersonen en hun familie. Hierdoor wordt de film naar mate het vordert zelfs een beetje saai. De personage's zijn daardoor dan weer wel goed uitgediept, en voor een Hollywood drama is dat uitzonderlijk. Het is de 13-in-een-dozijn vertelstijl die een stuk beter had gekunt, en zeker van Stone hadden we dat mogen verwachten. Goed is dan weer wel de Cinematografie, die is zelfs uitstekend, alsmede de acteerprestaties. Ook de score is sfeervol gekozen. Alles ziet er wel uitstekend uit, en vooral in het begin is de film daardoor vermakelijk. Uiteindelijk kom ik op drie sterren. Degelijk, maar helaas niet bijzonder. 3*

Vervolgens The Sentinel. Erg vermakelijke actie thriller die degelijk in elkaar steekt maar nergens in uitblinkt. Toch wel spannend. 3.5*

En vervolgens gisteravond een oude Westernklassieker bekeken: My name is Nobody. Heerlijke western, met een geweldig sfeertje, geweldige muziek en veel humor. Vooral de scene in de bar en die met die 'pop' zijn geweldig. Een lekker wegkijkertje met een heerlijk 'spaghetti western' sfeertje. 4*

Geen opmerkingen: