zondag 13 juni 2010

EAS 2009

Posted on 11/10/2009 at lexcoaster.blog2blog.nl

Vorig jaar hersft (vrijdag 3/10/09) was ik op de Euro Attractions Show in de Rai in Amsterdam. Het is een beurs waar de hele markt achter de pretparkindustrie zich verzamelt en nieuwe producten lanceert. Van achtbaan- en attractiefabrikanten, tot waterglijbaanfabrikanten, tot thematiseringsbedrijven, leveranciers van speelgoed en etenswaren, en springkussen- en speeltuinfabrikanten. Alle marktsegementen hebben een beurs en de EAS is de beurs die zich vooral richt op de Europese pretparkmarkt. IAAPA is de overkoepelende organisatie erachter, en organiseert naast de EAS in Europa de IAAPA Trade Show in Amerika en een beurs voor de Aziatische markt.

Gezien de beurs niet zo snel in Nederland komt (elk jaar wordt die op een andere plek gehouden) was dit voor mij een buitenkans. Niet alleen als achtbaanfreak, maar vooral ook om kennis te maken met de markt waarin ik later mijn baan zou willen hebben. En ik heb werkelijk m'n ogen de kost gegeven. Evenals m'n mond, gezien ik zeker wel enkele leuke gesprekken met standhouders (attractiefabrikanten e.d.) heb gehouden.

Leukste moment vond ik toen ik tijdens een goed gesprek met een Spaans thematiseringsbedrijf bijna een van hun producten aanschaf; een spookhuis van 3 รก 4 miljoen. (Oeps!) Volledig gethematiseerd naar Dracula's kasteel (de preciese prijs is mij gelukkig ontglipt..) Na een kwartiertje gezellig kletsen merkte ik namelijk dat het gesprek een kant op ging die niet helemaal de bedoeling was; ik was immers geen klant! Hoewel ik met mijn intelligente vragen en formele kleding waarschijnlijk wel die indruk heb gewekt. En tja, dit soort dingen maken een bezoek aan zo'n beurs het helemaal waard natuurlijk! Hieronder nog een link naar een verslag (inclusief filmpje):

http://www.rides.nl/nieuws/bericht/euro-attractions-show-2009-een-kijkje-in-de-keuken/2105

En ook wat themeparkers die hun verslagje hebben gemaakt:

http://themepark.nl/ubb/ubbthreads.php/topics/1205164/1/EAS_2009.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten