vrijdag 11 juni 2010

1984 (1984)

Posted on 7/7/2009 at lexcoaster.blog2blog.nl

http://www.moviemeter.nl/film/4528/

'Verfilming van George Orwells gelijknamige boek. Na een atoomoorlog is de wereld verdeeld in drie supercontinenten. Winston Smith woont in Londen, dat de hoofdstad is van Oceania. Hij ondergaat, net als alle mensen, het strakke regime dat wordt uitgeoefend door de staat. De mensen hebben er geen vrijheid en er is een totale afwezigheid van privacy. Big Brother loert altijd en overal met camera's en spionnen. En dan begaat Winston een grote misstap: hij wordt verliefd.'

Het boek schijnt nog iets beter te wezen dan deze film, maar gezien ik die niet gelezen heb maak ik maar geen vergelijkingen. De film heeft een uiterst origineel en sterk verhaal, en dito acteerwerk. De boodschap (een aanklacht tegen totalitaire regimes zoals Nazi-duitsland en Stalin's Sovjet Unie, in Orwells' tijd erg actueel) ligt er niet dik en moralistisch op, wat 'em in feite juist sterker maakt. De sfeerzetting is geniaal gedaan, alleen vond ik die in dermate depressief dat dat behoorlijk afdeed aan mijn kijkplezier. Vandaar dat, hoewel het in alles een uitstekende film is, ik niet hoger geef dan 3 sterren.

Jammer dus van de nare nasmaak die de film nalaat, maar hoe dan ook blijft het een film met een duidelijke boodschap; al heeft het boek onze samenleving waarschijnlijk meer beïnvloed dan deze film. Het heeft ons in iedergeval wakker geschud tegen soortgelijke regimes. 3*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten